lördag 19 januari 2008

Lördagsmat

Middag blev det också, minsann! Tillräckligt god för att hamna på bloggen dessutom!

Börja med att bege er till förslagsvis närmaste Coop-butik för att inhandla nedanstående. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen - deras "invandrarhylla" är den bästa i hela butiken. Den billigaste också, förmodligen. Alltså, dagens inköpstips: Paprikapasta (finns både mild och hot, jag börjar med att testa den milda varianten) och granatäppelkoncentrat/-sirap.

Sedan är man redo (förutsatt att övriga ingredienser finns tillgängliga då..) att laga:

Auberginegratäng med linser och parmesan

1 aubergine
salt
olivolja
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 dl av paprikapastan ovan
1 tetra krossade tomater
2 msk granatäppelsirap
1,5 dl kokta puylinser (eller andra gröna/bruna linser)
salt, svartpeppar
1 liten burk keso
1,5 - 2 dl riven parmesan

Skiva auberginen i knappt cm-tjocka skivor, salta, och lägg under press i ca 20 min. Gör under tiden tomatsåsen.

Finhacka lök och vitlök, och stek dem mjuka i ett par msk olivolja i en kastrull. Tillsätt paprikapastan och låt bryna med någon minut. Häll sedan i tomatkrosset och granatäppelsirapen, och låt koka på svag värme utan lock i 15-20 minuter. Tillsätt därefter linserna, och smaka av med salt och svartpeppar.

Skölj av aubergineskivorna, och krama vätskan ur dem. Pensla dem med olivolja, och stek dem i het stekpanna på båda sidor tills de fått lite färg. Varva sedan tomatsås, aubergine och keso i en ugnsfast form, och strö sist över parmesan. Grädda i 200 grader, ca 20 minuter.

Till gratängen lagade jag lammfärsbullar, mycket inspirerade av ett recept på kibbe ur boken "Ditt nya skafferi" av Lisa Förare Winbladh. Receptet finns återgivet här, och jag följde det sånär som på några detaljer i kryddningen. Jag hade ingen persilja (jo, det har jag förresten ute i kryddlandet, men det blåste ju så förfärligt..), men däremot lite mynta kvar i en köpekruka från affären. Sedan använde jag harissapulver istället för kanel i fyllningen, och istället för spiskummin i färsen. Lite mer nordafrika än mellanöstern, alltså, men supergott och inte alls starkt. I bildens nedre vänstra hörn ligger däremot en klick chili-äppelchutney, men den hamnade bara på föräldrarnas tallrikar...

Sisådär, ett mycket smarrigt middagstips avlevererat!

Inga kommentarer: