torsdag 10 januari 2008

När barnen sover...

Jag lagar ibland mat på kvällarna för att frysa in. Underlättar för rare maken som fixar middag varje kväll, och gör att jag får släppa loss mina matlagningslustar i köket istället för att vänta till typ efter april, då det lär bli min tur att hämta på dagis och ställa fram mat på bordet. Ikväll har jag lagat chili con carne. Inte en sån där långkoksvariant på högrev och 18 sorters chili, utan en vanlig familjevariant på köttfärs. Dock ovanligt god, därför får ni receptet! Vid närmare eftertanke kan man nog skippa chilipulvret, eftersom det innehåller typ chili, spiskummin och oregano, som jag ju ändå har tillsatt mer av sedan, men jag greppade chilipulvret först i hyllan, och ville sedan förstärka spiskumminsmaken. Var inte orolig om du provsmakar och tycker att det smakar för mycket spiskummin, det balanseras och blir urgott när citronen kommer i. Syns det förresten att jag har ätit typ halva skålen när jag lyckades släppa skålen och greppa kameran istället? Hade egentligen tänkt frysa in den där portionen också...


Chili con carne
(3 middagar för en 2-barnsfamilj, samt en - hm - smakportion till fotografen ;-)

2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
olja att steka i
800 g nötfärs
1/2 msk chilipulver
1/2 msk spiskummin
1/2 msk oregano
1/2 dl tomatpuré
1/2 dl rödvinsvinäger
2 tetror krossade tomater
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
något med chilidrag, jag tog ett par msk av en superstark chilisås
1 burk kidneybönor
saften av 1 pressad citron

Hacka lök och vitlök, bryn i oljan med köttfärsen. Tillsätt kryddor och tomatpure, låt det bryna någon minut. Häll sedan i vinäger och tomatkross, samt salt, peppar och chilisås. Puttra på svag värme 30-40 minuter. Tillsätt sedan avrunna och sköljda bönor, samt citronsaft. Låt allt bli varmt. Servera med ris eller bröd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Citron, det ska jag testa!!
En tsk-msk kakao är jättegott i chili carne. Testa få du se.
Kram

Annica sa...

Oh, ska definitivt testas!