lördag 19 januari 2008

Parallellchutney

Idag hade jag sedan länge planerat att bli några tusingar fattigare i den halländska metropolen som börjar på U. Men sedan kom stormvarningar och hot om vindar så kraftiga att de kunde komma att få ett förnamn, så det kändes säkrast att stanna hemma. Förutom någon timme i trädgården, då jag förutom att ta bilderna i föregående inlägg, även serverades geggamoja-tårta av geggiga barn i sandlådan, så tillbringade jag en stor del av dagen i köket. Inte fel. Idag har det kokats äpplen på två olika sätt.

Chili-äppelchutney

Den här raringen blir rejält stark, men det beror på att det var rejält bett i chilin, och jag hackade ner den med kärnor och allt. Trist nog vet man ju sällan vilken slags chili man köper, den här var väl sådär 8 cm lång och 2 cm bred i skaftändan, och såldes som "Peppar Röd Medium-Het".

6 äpplen, skalade och delade i mindre bitar
1 gul lök, finhackad
1 röd chili, finhackad
färsk ingefära, en bit stor som ett finger ungefär, riven
1 stor vitlöksklyfta, finhackad
2 dl äppelcidervinäger
2 dl råsocker

Blanda allt i en rymlig kastrull och låt sjuda på svag värme i ca 1 timme. Ha locket på, eller på glänt, under större delen av koktiden, men ta av det mot slutet om konsistensen ser ut att bli för lös. Häll upp på varma rengjorda burkar (jag brukar ställa in dem i ugnen på 100 grader under tiden jag kokar chutneyn). Jag vet inte om det är nödvändigt att förvara dem i kyl sedan, men det blir inte mer än 1-2 burkar, så jag ställde in dem för säkerhets skull.

Kryddig äppelkompott


Det här receptet är inspirerat av det här, men eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma så utvecklade jag en egen variant. Väldigt gott blev det, och jag gillar idén att kunna använda moset/kompotten till såväl mat, dessert samt ost. Vi testade på kex med ost, men hade bara en billighetsvariant av grevé med gummiliknande konsistens och rätt trist smak hemma. Kan bara bli bättre med en bättre ost... När det gäller russin så vill jag rekommendera Saltå Kvarns ekologiska sultanrussin. Jag är dålig på att beskriva smaker, men de här är liksom mjukare i smaken, och inte lika aggressivt stickigt söta som Sunmaid och ICA/Coops egna varumärkeskopior. Dessutom bättre för miljön. Nåväl, till receptet:

6 äpplen, skalade och delade i mindre bitar
1 citron, rivet skal och saft
10 torkade aprikoser, finstrimlade
1 dl russin
1 bit kanelstång
2 stjärnanisar
1 1/2 dl mörkt muscovadosocker
1 dl vatten

Blanda allt i en kastrull och sjud på svag värme i 25 minuter, tills äpplena börjar bli mosiga. Häll över i varma rengjorda burkar som ovan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag håller just på göra din äppelchutney av årets äpplen och det doftar ljuvligt! Tack för receptet!
/Anna 18