lördag 3 november 2007

Grismiddag

Nu blir det recept igen, men ingen bild, pga av att jag var så himla hungrig och barnen satt och hoppade... Inga exakta mått heller, förresten. Men testa gärna, det kan inte gå så himla fel ;-)

Helstekt fläskkarré med rosmarin och citron
(3 vuxna, 2 barn och 2 lunchlådor)

En hel bit fläskkarré med (eller utan) ben, jag hade 1,6 kg (med ben)
Olivolja
Svartpeppar
Nån slags medelhavskryddblandning med salt från Oil&Vinegar, eller grovt/flingsalt, torkad rosmarin och timjan
2 citroner
Lite pinjehonung
Oliver

Gnid in köttet med olivolja, och krydda rejält med svartpeppar, salt och örtkryddor. (Jag hade alltså någon slags saltblandning från Oil&Vinegar som är urgod till fläskkött, men jag vet inte om de fortfarande säljer den.) Placera köttet i en ugnsform, in med en köttermometer, och kör i ugnen i 175 grader. Dela citronerna på mitten och lägg bredvid köttet. Låt gå till 75-80 grader innertemperatur, det tar väl sisådär 2 timmar. Ta sedan ut köttet och låt vila under folie en kvart, skär sedan i tunna skivor. Arrangera skivorna snyggt på ett uppläggningsfat, och ringla sedan över lite pinjehonung och pressa över saften från de ugnsbakade citronerna. Strö över oliver, mitt absoluta don't miss-tips är gemlik-oliverna (svarta torkade) från Coops invandrarhylla. De syns på burgarbilden här, och är alldeles tokgoda, så himla mycket koncentrerad olivsmak i en liten oliv. Pinjehonung finns förresten också på invandrarhyllan, den är superbra i matlagning. (Invandrarhyllan, som den givetvis inte heter, är för övrigt den bästa i hela konsumbutiken, många bra grejer, och billigt! I senaste Buffé läste jag att ICA också kommer att införa ett liknande sortiment, smart.)

Såsen gjorde jag medan köttet vilade, genom att vispa ur formen med en dl vatten, sila ner spadet i en kastrull och kokade upp tillsammans med en msk koncentrerad granatäppeljuice (invandrarhyllan!), några droppar vardera av kalvfond och balsamvinäger. Toppred med en dl mjölk ihopskakad med en msk vetemjöl, och låt koka i ett par minuter. Servera sedan med potatis, grönsaker och äppelmos (jag har över 40 liter...)

Inga kommentarer: