söndag 20 januari 2008

Söndagsmat

Jo, jag vet, det är väldigt mycket mat nu, men jag har faktiskt tillbringat en hel helg hemma - inte jobbat, inte varit bortbjuden, inte haft gäster, inte åkt och shoppat... eller något annat som brukar dyka upp på helgerna. Därför har jag kunnat härja loss i köket, riktigt lyxigt har det varit faktiskt! Inte direkt maten då, men känslan av ledighet och kreativitet. Ska bara lägga upp kvällens middag också, sedan ska jag dyka ner i några spännande (I wish..) review-artiklar. Det bidde inga bilder idag, trodde inte att det skulle bli sådär anmärkningsvärt gott. Men det blev riktigt bra, mest nöjd är jag med att skyn till steken blev så god att den hade gått att använda som sås rakt av. Men det gjorde jag inte. Det som redan är gott blir ju sällan sämre av lite creme fraiche ;-)!

Lammstek med vitlök och citron
6-8 port

1,5 kg urbenad lammstek
0,5 dl olivolja
salt
rosmarin
timjan
svartpeppar
1 citron
3 rejäla vitlöksklyftor
3,5 dl vitt vin + ca 1,5 dl vatten
3 palsternackor
3 morötter
2 gula lökar

sås till 4 pers:
3 dl av skyn
1 dl creme fraiche
2 msk ljus soja, jag använde tamari
1 tsk pinjehonung (eller annan honung)
2 msk maizenaredning

Skär bort överflödigt fett från steken, och skala av fettkappan om den finns kvar. (Det blir förmodligen väldigt mycket kraftigare lammsmak om den får sitta kvar, plus att kryddorna inte kommer i kontakt med själva köttet.) Skala och dela vitlöksklyftorna, tvätta och skiva citronerna i typ halvcm-tjocka skivor, dela dem i halvmånar. Krydda köttet med salt, peppar och örtkryddor på insidan där benet har suttit, och gör små snitt och tryck in vitlök. Lägg i hälften av citronskivorna, och rulla sedan ihop steken. Knyt gärna ihop steken med steksnöre, det hade jag gjort om jag hade haft sådant hemma...

Häll hälften av olivoljan i botten av en stekgryta med lock, eller annan djup ugnsfast form med lock. Lägg ut resten av citronskivorna, och lammsteken ovanpå. Krydda köttet "utanpå" med salt, peppar och örtkryddor, ganska rejält. Skala och dela rotfrukterna och löken i stora bitar, lägg dem runt steken. (Har man liksom jag inget steksnöre så funkade det rätt bra att trycka ner så många grönsaksbitar som möjligt längs sidorna, så att steken hölls ihop..). Häll resterande olivolja, samt vin och vatten på och runt köttet, lägg på locket och sätt in i ugnen på 150-175 grader. Låt gå till 70 graders innertemperatur, det tar ca 1,5 timme i den högre temperaturen.

Ta upp köttet och låt vila under folie en kvart innan det skivas upp. Fiska upp grönsakerna ur skyn, och sila den sedan. Jag gjorde inte sås på hela skyn, eftersom vi bara var fyra vid bordet. Det kött som blev över frös jag in tillsammans med resterande sky. Till sås använde jag ca 3 dl sky, och vispade ihop med creme fraiche, soja och honung. När det kokar, tillsätt maizenaredning och låt koka en minut till.

Inga kommentarer: