tisdag 1 januari 2008

Gott nytt!

Hey! 2008! Året då jag ska bli doktor! Och skaffa ett riktigt jobb! Jag gillar redan 2008.

Året inleddes med en matupptäckt, nämligen vad man egentligen ska göra med julskinkan. Nej, det kommer inga tips på pastasåser och omeletter på skinkresterna, sådana publiceras ju överallt redan före jul nu för tiden. Nej, det här är upptäckten av vad man egentligen ska göra med den färska, lättrimmade skinkan, och varför inte nu, när den säljs för 39 kr/kg?! Julskinkan är ju ett sådant där julbordsmåste, och visst, det är gott, men ärligt talat inte fantastiskt. Ofta lite torr, och griljeringen är ju egentligen inte särskilt god utom när skinkan just kommer ur ugnen.

Här hittar man däremot ett guldtips på skinkkok - från Nigella via Isobel. Jag testade ikväll, urgott! Vi åt kokt potatis, senapssås, och ciderbräserade kålrotstärningar till. Bra och billig start på det nya matåret!

2 kommentarer:

krusmynta sa...

Jag läste ditt inlägg tidigare i eftermiddags. Sen körde jag ner och handlade och där sålde de skinka för 19,90 kilot. Impulsköpte och nu ska jag bara hitta några som jag kan bjuda den utsökta rätten på oxå....

Dumma dig ;)

Och vi är redan flera stycken som konstaterat att 2008 är och kommer att bli oändligt mycket bättre än 2007!

Kram

Annica sa...

Hoppas det blev gott! Och japp, 2008 ska bli bra!