måndag 9 juli 2007

Typ marmelad

Igår gjorde jag ett hopkok på dagens bärskörd från trädgården. Jag hade tänkt mig en marmelad på lika delar hallon och röda vinbär (ca en liter av varje), men eftersom det blir lite för pektinfattigt för att tjockna ihop till marmelad, och jag inte hade pektin på flaska eller i pulverform hemma, så lade jag till 2 rejäla citroner. Och ca 1,4 kg socker. Tyvärr tjocknade det inte sådär jättebra i allafall, så nu har jag fyra burkar hallon-vinbär-citron-hopkok med syltkonsistens, men pga citronen så smakar det mer åt marmeladhållet.

Vad jag egentligen ville ha sagt med det här inlägget är att hallon och röda vinbär blir jättegott tillsammans, resultatet är bättre än summan av delarna liksom. Så testa det!

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.