söndag 8 juli 2007

Mat!

Hej hopp, nu blir det matblogg! Jag har tänkt matblogga tidigare, när det lagats något extra gott, men jag glömmer alltid att fotografera, och då blir det inte lika kul. Men igår skulle det ändå fotograferas på födelsedagsbarn och hungriga gäster, så då passade jag på att föreviga själva maten också!

Igår lagade jag alltså (med hjälp av flitiga gäster) citronpotatissallad, kycklingfilé, myntasås, kokta sockerärter, majskolvsbitar, sallad av blandade blad (huvudsallad, ekbladssallad och rucola), tre olika sorters oliver samt fetaspread (som avnjöts på Olof Viktors sommarbröd bakat med västerbotten och gräslök, mycket gott!). Några exakta recept har jag inte, så vill ni prova så får ni göra som jag, höfta till lite...

Först citronpotatissalladen, som ser ut så här:

Blanda nykokt färskpotatis med en dressing bestående av rivet skal och saft av citron, kallpressad rapsolja, tunt skivad salladslök, kapris, salt och svartpeppar. (Den här potatissalladen blir ännu bättre om man blandar ner hackad dill och serverar den med kallrökt lax, men det är en annan historia..)

Kycklingen sedan (ursäkta fotokvaliteten..):

Det här är majskycklingfiléer, delade i ca 3 delar och kryddade med mortlade korianderfrön, torkad chili, japansk soja och lite salt. In i ugnen på 200 grader, ca 20 min (förmodligen lite i överkant, men några av bitarna var lite halvfrusna, så jag ville vara på säkra sidan. Hade vädret varit bättre så hade vi grillat dem.)

Myntasåsen blev jag inte supernöjd med, så den hoppar vi över här. Skulle haft lite mindre tjock yoghurt och mer mynta tror jag. Fetaspreaden till brödet blev i allafall bra, fetaost körd i matberedare tillsammans med lite yoghurt så att bredbar konsistens uppnås. Jo, jag vet att det finns färdig bredbar feta också som smakar helt OK, men varför göra det enkelt för sig ;-) Den är ju dessutom gjord på mjölk från danska kossor och inte från grekiska får, som ju faktiskt är tanken.

Oliver är ju pricken över i på de flesta måltider (utom möjligen pannkakor), och den här lilla varianten måste jag göra lite extra reklam för. Torkade, salta små rackare som man hittar på invandrarhyllan på Coop. Mycket goda!

Sisådär, nu har vi lagt ännu en dimension till bloggen om Annica! Mer mat följer så småningom!

Inga kommentarer: