torsdag 26 juli 2007

Paj!


Det här, mina vänner, är en god paj. Supergod, och dessutom enkel. Ingen matberedare, inget kavlande, inga kladdiga fingrar, ingen förgräddning. Enda nackdelen är en läskigt hög andel smör i receptet... vilket förmodligen är den huvudsakliga anledningen till att pajen är så himla god. Sa jag att den är god förresten?

OK, recept. Blanda följande i en bunke:
1,5 dl siktat dinkelmjöl
1 dl fullkornsdinkelmjöl
0,5 dl havregryn
(Såhär långt rena hälsokosten alltså. Men nu är det slut med det.)
Tillsätt även:
1 dl socker
1 tsk bakpulver
Rör om. Och nu är det helt kört för alla pointsräknare. Rör ner
175 g smält smör/margarin
Tryck ut degen i en pajform med t ex baksidan av en sked. Lägg på valfri fyllning i form av frukt eller bär (frysta eller färska). Pajen på bilden innehåller hallon, körsbär och vinbär. Blanda och strö sedan över
0,5 dl socker
0,5 tsk potatismjöl (socker- och potatismjölsmängden kan man givetvis reglera efter syrlighet och saftighet på frukten/bären)
Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader, 20 min.

I ursprungsreceptet, som jag för övrigt har adopterat från mamma, tar man 3 dl vetemjöl istället för dinkel och havregryn. Det blir också gott, testa det om ni tycker min variant ovan verkar lite för nyttig ;-)!

Igår gjorde jag samma paj som ovan, fast med körsbär och lime. Jag använde en (1) lime, och hade rivet skal i degen och saften i fyllningen. Riktigt bra, eftersom körsbären var väldigt söta. Man kan förstås också greja med kryddor, t ex kardemumma i degen blir jättegott till plommonpaj. Jag har också blandat lite kakao i degen i en päronpaj, det blev både snyggt till de "bleka" päronen, och smarrigt förstås. Så låt fantasin flöda, och ta sedan en promenad efter maten. Lång!

Inga kommentarer: