tisdag 30 oktober 2007

Jobb och elände

Art 4 är klar! Eller, jag hoppas det i allafall. Skickade den just till medförfattarna, komplett med abstract, keywords, figurer i tif-format, etc. Hittar de inget tokfel så åker den iväg snart. Och sedan har jag bara 2:an kvar! Bortsett då från att jag fortfarande inte har fått skymten av respons på 3:an, som jag skickade in i mitten av augusti...

Igår hade vi besök av två damer som tyckte att vi skulle börja med Amway-försäljning. Ni har säkert hört talas om det, pyramidverksamhet som är lagligt, typ. Googla annars. Vi lyssnade artigt, och kom med en hel massa skeptiska invändanden, men sådana biter inte på redan frälsta. Jag blev riktigt beklämd, och kunde inte sova något vidare inatt, och inte tänka på så mycket annat heller på hela förmiddagen. Till slut författade jag ihop ett långt mail till den av damerna som vi känner lite grann, och förklarade min oro och uppmanade henne till lite kritiskt ifrågasättande. För det är ju liksom inte bara att tacka nej, när man vet att hon kommer att gå vidare och få med andra människor i vad de tror är ett självständigt företagande, men som i själva verket kommer att kosta dem en hel del. Jag har inte fått svar än. Hoppas hon vaknar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns folk som "förtjänar" bra med pengar inom Amway.

Känner några som arbetar med detta och tyvärr måste jag säga är jag inte den typen av person som klarar det jobb som krävs.

Men jag vet att det fungerar, dock finns det egna företagare inom detta företag som svärtar ner ryktet för alla andra.

Detta genom att lova för stora summor och minimera arbetsinsatsen som egentligen krävs.