onsdag 3 oktober 2007

Därför suger mitt jobb

Jag håller alltså på att skriva på artikel 2. Resultaten är värdelösa, visar i princip ingenting. Jag har just kört om hela statistiken, eftersom jag lärt mig lite nya grejer, dels av statistikexperten här på campus, och dels efter att medförfattare och kollega D kom in i bilden till art 3 och 4. Resultaten blev fortfarande värdelösa. Statistikprogrammet har jag inte på "min egen" jobbdator, utan det ligger på en annan, som just nu (as in senaste månaden och typ två månader till) används av en utländsk gästforskare som ingen riktigt vet varför han är här. Just nu sitter han t ex och testar ringsignaler på sin mobiltelefon. Han använder i allafall datorn, och jag "får" gå in och be honom flytta sig en stund när jag behöver den, men nu funkar ju jag som så att jag helst passar på när han inte är där, han brukar bara sitta här några dagar i veckan. Utom den här veckan, nu har han varit här varenda dag från morgon till eftermiddag. Och igår hittade jag en anledning att köra om hela skiten igen, kom på en rätt korkad grej som jag har tänkt fel på hela tiden. Nu kommer det förmodligen inte göra någon skillnad på resultaten, men då har jag ju åtminstone kommit fram till dem på rätt sätt. Så här sitter jag och förbereder alla siffror för att köras igen (måste leta upp en del först), för att sedan köra ut gästforskaren, köra om statistiken, skriva ut ännu mer papper, och sedan fortsätta att skriva min artikel som handlar om ett smart försök som inte gav just någonting. Det här får jag betalt för.

När jag blir stor vill jag ha ett riktigt jobb.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Skrattade gott åt din beskrivning av gästforskaren. Han är inte den första som kommer och åker utan att man hade en aning om vad människan egentligen gör/har gjort här ;). Nåja, jag tycker att det är kul att dina resultat motsäger varandra, och så länge paper 1 är taget för publicering så är kanske inte nr 2 så stort problem, här har du ett gyllene tillfälle att visa din redighet som forskare där du redovisar alla tvivel du har kring både nr 1 och 2- go girl. Får jag följa med och kolla när du får nobels grispris? Kram
/Hanna
PS jag vill också ha ett riktigt jobb DS.
PS2 Jag har loggat in mig på stegräkningen nu. DS2.

Annica sa...

Kul? KUL?!! Jo, man riktigt vrider sig av skratt. Passa dig, annars får du inte följa med på prisutdelningen.