onsdag 10 oktober 2007

Gästblogg!

Tillåt mig presentera... *Trumvirvel*... min första gästbloggare... *Trumvirvel*.... Hanna! Hennes bidrag är ett fyllt bröd som hon garanterar är supersmaskigt. Jag tror henne, och har även tagit mig friheten att namnge skapelsen!

Hannas prickiga bröd
1 röd paprika
1 grön paprika
200 g fetaost
25 g jäst
5 dl vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt
13-14 dl vetemjöl
Skölj, kärna ur och hacka paprikan i små bitar. Riv fetaosten på rivjärn. Värm vattnet till fingervarmt och smula jästen i en bunke, lös upp den i litet av vattnet. Häll ihop resten av vattnet, oljan, saltet, paprikan och osten samt häll i så mkt mjöl att degen släpper från bunken. Knåda degen kraftigt och låt den sedan jäsa övertäckt i 30 min. ta upp den och dela den i två delar. Kavla ut varje del till en platta 20*30 cm. Rulla ihop plattorna från långsidan, forma till två kransar och lägg på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa ca 20 min utan bakduk. Skär några skåror i kransarna. Grädda i nedre delen av ugnen i 250 grader i ca 5 min. Sänk värmen till 200 grader och grädda i ytterligare 20 min. Låt svalna på galler. Serveras med grönsallad och ett glas gott rödvin. Vi gjorde även rimmad kyckling till, hur smaskigt som helst.

Rimmad kyckling
1 pkt (900g) kycklinglår eller 1 pkt kycklingklubbor (färska med skinn, efter vad som finns tillgängligt i affären) lägg dem på ett fat. Salta dem. Täck med plast i ett dygn. KOka upp vatten så det täcker kycklingen, lägg i 1-2 lökar, vitpepparkorn, ett lagerblad. Koka kycklingen 10 min. Ta av den från plattan och ställ svalt tills den är kall. Ta upp kycklingen och ta bort skinnet. Färdigt att ätas, tillsammans med gott bröd och en god sallad.

Tack Hanna!

Inga kommentarer: