söndag 14 oktober 2007

Lammet krymper

Vilken fantastisk helg vi har! Igår var jag mest ute och lekte med grabbarna, och fotade dem i höstsolen (och grönsaker och annat, som kan ses i gårdagens inlägg). Idag har jag även gjort lite nytta i trädgården, röjt lite i grönsakslanden och kastat tomatplantor som inte kommer att ge fler tomater nu när det blivit kallt och t om frostnätter. I växthuset finns fortfarande plantor som ger fina tomater, så de får stå kvar ett tag till förstås!

Igår kväll lagade jag en yummy lammgryta, som jag givetvis tänkte dela med mig av, men jag var så trött när killarna hade somnat, att det bara blev lite bilder. Men nu kommer den! Jag har köpt ett helt lamm, så nu ska här lagas grytor och stekar till höger och vänster. Det är ju nu på hösten man ska köpa lamm, då har de små raringarna gått ute och betat hela sommaren. Trevligt både ur miljö- och djurvälfärdssynpunkt!

Receptet hittar ni hos Gitto, men jag modifierade lite enligt tillgångarna i mitt skafferi. Jag använde köttbitar med ben, från hals och ben (under stekarna och bogen), brynte och kokade, och benade ur när köttet hade kokt en dryg timme med lök, kryddor etc. Det är lite pilligt, men ändå lättare än att bena ur de råa köttbitarna, och mindre tålamodskrävande än att göra det vid matbordet, bland sås och tillbehör, med hungriga barn som vill börja äta NU! Istället för mandel hade jag cashewnötter, och istället för kikärtor tog jag en burk små vita bönor. Glöm inte citronen till servering, utan den blir inte kryddningen så kul. Spiskummin, koriander och kanel är fantastiska kryddor, men utan citronen smakar det liksom... äh, jag kommer inte på något bra ord, ni får lita på mig helt enkelt!


OK, det hade sett trevligare ut med en bild på en upplagd portion bulgur och lammgryta med en klick yoghurt på, harissa droppad över hela anrättningen, samt ett par citronklyftor bredvid. Fast det tänkte jag såklart inte på då. Det som syns på bilden är alltså det som var kvar i grytan när alla var mätta och glada. Det är godare än det ser ut, jag lovar. Ni får kolla på Gittos bild istället, den är snyggare...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Behöver du verkligen gå på matlagningskurs, verkar fulllärd...
/syrran

Anonym sa...

Alltså varken jag eller maken tycker om lamm. De kan vi tacka ett par restauranger för de som tillagade de så gräsligt äckligt. Men detta recept låter mums :)

Kram

Annica sa...

Syrran: Nu var det ju inte jag som hittade på receptet, jag bara testar och tipsar! Matlagningskursen ska bli sjukt kul!

Sanna: Det här kan man nog laga även om man inte gillar lamm, eftersom kryddningen "döljer" själva lammsmaken. Däremot är köttets konsistens väldigt trevligt, supermört, inte så grovt som nötkött, och liksom mjukare än fläsk och kyckling. Kram, och tack för igår!