måndag 3 december 2007

Extra gula morötter

Till helgens knytisjulbord lagade jag dessa mumsiga morötter. Det blir väldigt snyggt när man blandar gula och oranga morötter, men givetvis lika gott med bara en färg. Chilin är ärligt talat med mer för utseendets skull än för smaken. Det blir inte chilihett alls med den här lilla mängden, däremot är de röda prickarna väldigt dekorativa.


Färgstarka morötter

12 ganska rejäla morötter, gärna hälften gula
skal och saft av 1 apelsin
1/2 dl kallpressad rapsolja
1/2 kuvert saffran
1 tsk ljust muskovadosocker
1/2 tsk torkad chili
1/2 tsk salt

Skala och skiva morötterna. Koka dem nätt och jämnt mjuka. Blanda ihop övriga ingredienser medan morötterna kokar (mortla saffranet med sockret för att få ut mer smak), och häll i de avrunna varma morötterna och låt dem kallna i dressingen. Förvara i en burk med tätt lock över natten, och skaka runt dem då och då. Klart!

4 kommentarer:

Renée sa...

VA?!?! VAD gör vår adventsljusstake/brödkorg hemma hos dig?? (vi har en exakt likadan som också den dekoreras med nötter runt ljusen - snabbt, snyggt och förhoppningsvis brandsäkert)

:-D

Annica sa...

Visst är den fin! Enkel och rustik liksom. Försöker komma ihåg var jag köpte den, tror det var på någon julmarknad/-mässa. Nötter i blir fint, tycker jag. I år har jag piffat till det med några stjärnanisar också!

Anonym sa...

Kanske på julmarkanden på Vrams Gunnarstorp? Där köpte vi vår. Jag gillar också den skarpt! Och multifunktionen (brödkorg, fruktskål, adventsljusstake...) gillas också mkt!

Jahapp... man kanske skulle vara en god mor och ta fram den och skruva i ljushållaren nu. Än är jag ju bara ett par dagar försenad... *harkel*

Annica sa...

Nej, det var nog på Christinehof eller Huseby...

Fram med ljusen nu! Det är ju praktiskt taget jul ;-)