torsdag 29 november 2007

Lammtips

Jag lagade ytterligare en lammgryta för ett par veckor sedan, men glömde blogga om den. Idag kom resterna fram ur frysen, och eftersom den är supergod så vill jag gärna tipsa om receptet! Ni hittar det här, på den utmärkta matbloggen Matälskaren, som numera håller till på vad som håller på att bli en väldigt trevlig matsajt, nämligen Taffel.se. Deras nyhetsbrev rekommenderas om man är matintresserad.

Tillbaka till lammet - notera att mängden saffran inte står med i ingrediensuppräkningen, men scrolla ner bland kommentarerna så märker ni att en uppmärksam läsare har kollat upp det med författaren. Jag har inte gett mig ut på jakt på Mutti-tomater, som sägs vara bra, men är väldigt nöjd med Änglamarks hela tomater på burk.

Till helgen ska jag äta årets två första julbord, både lördag och söndag. På lördag är det knytkalas, och på söndag restaurang. Till knytisen ska jag ha med mig jansson, två grönsaksrätter/sallad och julgodis. Jansson är gott, men inte så spännande, medan grönsakerna och julgodiset upptar en del planeringstid i min hjärna... Tänkte göra en grönsallad med blandade salladssorter, och sedan någon form av saffran- och chilimarinerad grönsak. Funderar på kikärter eller morötter, har både gula och oranga jättefina från Mossagården. Julgodisarna blir nog en vitchoklad- och kardemummatryffel (vad kan man rulla dem i?), något med mandelmassa, torkad frukt och sprit av något slag, samt någon mer tryffel med mörk choklad. Tillverkning blir imorgon kväll, hoppas jag kan ta fina bilder och lägga ut, tillsammans med recept, om de blir goda... För jag har väl inga bantande läsare ;-)?

2 kommentarer:

gabbiz sa...

Jag rullar all tryffel i kakao. Jag lägger dem i ett bakplåtspapper och pudrar sen ganska mycket kakao, till sist håller jag pappret som en "skål" och kastar omkring tryfflarna där, då blir alla lagom kakaotäckta.

Annica sa...

Jo, kakao tänkte jag ha på de mörka, men de med vit choklad skulle jag hellre vilja att de ser vita ut. Tror att florsocker liksom skulle smälta in i tryfflarna. Såg en bild där vita tryfflar var rullade i kokos, men jag vill inte blanda in kokossmak i de här. Överväger nu att spritsa ut smeten i knäckformar och toppa med en silverkula...

Bra tips med bakplåtspappret, ska testa det också!