söndag 9 december 2007

Gris i grytan

Dagens gryta uppfyllde kvalitetskraven för att bli bloggmaterial. Jag kokade pasta till, mest för att göra barnen glada, men det blev riktigt bra. Grytan i sig är väl inte så innovativ, men kändes ändå lite nygammal eftersom det var längesedan jag lagade sådan här "gräddsås"-mat. Synd att det ska vara så gott.. Hade jag haft dijonsenap hemma så hade jag tagit det, nu blev det istället pepparrotssenapen jag köpte på Gotland i somras. Det är en trevlig grovmalen senap, ganska stark, men trots sitt namn kan jag inte urskilja någon som helst pepparrotssmak. Nåväl, här kommer receptet. Jag har inte kommit på något kort klatschigt namn, utan kör på ett lite mer omständigt, men mer beskrivande:

"Men kära nån, vart har min midja tagit vägen? Det här får jag nog göra något åt. Jag börjar imorgon. Älskling, ska vi ta en öl till maten?"

500 g grytbitar av griskött
smör att bryna i
7 torkade enbär
en liten purjo
6 rejäla champinjoner
1 pkt bacon
1 msk kalvfond
1 burk "kantarell & cognac"-creme fraiche
2 msk mörk kinesisk soja
1/2 msk senap
4 små morötter
salt och vitpeppar

Skär köttet i ännu mindre bitar, typ skiva grytbitarna i 1/2 cm tjocka skivor. Bryn dem i smör i en traktörpanna, och häll sedan på en skvätt vatten, kanske 1,5 dl + kalvfonden, och låt puttra under lock så länge. Under tiden i en annan stekpanna med ytterligare en klick smör, stek delade champinjoner, lätt mortlade enbär och hackad purjo. Häll sedan över blandningen i traktörpannan med köttet. Stek sedan strimlat bacon i stekpannan, och häll över det med det andra när det är knaprigt. Tillsätt sedan creme fraichen, sojan, senapen, skivade morötter, salt och peppar, och koka vidare under lock medan du kokar pastan eller vad du nu vill ha till. Totalt ca 30 minuters koktid för köttet.


Färsk timjan vore snyggt, och förmodligen gott, på, om jag hade haft någon. Eller det har jag förresten, men den står på vinterförvaring i andra änden av vårt avlånga hus. Den är dessutom lite för vedartad för att funka som dekoration.

Nähäpp, nu sover barnen och jag ska gå ner till lilla maken och äta chokladglass till efterrätt. Nej, jag vet, jag har ingen karaktär. Kanske imorgon.

Inga kommentarer: