torsdag 20 december 2007

Köttbullar och andra bullar

Jag är såååå trött. Det tar tydligen på krafterna att jobba flera sena kvällar i veckan. Bara 3,5 månad kvar... Fast det kommer i allafall att bli ljusare nu. Ute alltså. Och kvällarna är min absolut effektivaste tid på dygnet, så det är lika bra att jobba då.

Igår gjorde jag 182 köttbullar. 165 av dem får åka med till svärföräldrarna och fira jul. Skumt förresten, jag kan svära på att det bara gick åt typ sju till provsmakning. Får väl skylla på felräkning. Eller katten. Ett köttbullstips kan ni få förresten - ibland står det i recept att man ska bryna köttbullarna i stekpanna och låta dem gå klart i ugnen. Gör tvärtom istället. Kör köttbullarna i ugnen från början, 250 grader i 10 min, men skippa det där med att vända dem några gånger under tiden, det är jättemeckigt. Bullarna får trist färg, men det fixar man med några varv i stekpannan innan de serveras. Det här har jag kommit på själv, men det är fullt möjligt att jag inte är den enda som har gjort det...

Funderar på att gegga ihop lite julgodisar också, synd bara att jag är så trööött. Men har man nu införskaffat trevliga ingredienser såsom ekologisk mörk choklad, hela fina valnötskärnor, gula russin, mandelmassa och mörk rom, så vore det ju synd att inte sammanföra dem ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Gjorde som du sade med hjortfärsköttbullarna, blev mycket gott!
Tips; sätt mannagryn i färssmeten istället för ströbröd. Mycket godare.