måndag 3 september 2007

Pink beauty

Vad gör man med en massa plommon när man har kvar plommonchutney från 2003 och plommonsylt från förra sommaren? Saft? Men varför finns det inga recept på plommonsaft i mina kokböcker? Är det helt enkelt inte gott? Efter en stunds googlande hittade jag ett recept, alltså var det alltså någon som hade försökt tidigare. Jag tänkte att lite citron skulle piffa till smaken, och efter justering till mängden plommon jag hade tänkt mig till saft skapades följande hopkok:

Annicas plommonsaft (ca 2,5 liter)
2,5 kg plommon (Victoria, i mitt fall)
2 citroner
7,5 dl vatten
13 dl socker

Koka upp vattnet. Lägg i sköljda plommon och tunt skivad citron. Sjud på svag värme i ca 10 minuter. Rör om och mosa sönder plommonen (potatisstöt!) lite under tiden. Häll fruktmassan i silduk och låt rinna av. Häll sedan tillbaka saften i den rengjorda grytan. Koka upp igen, tillsätt sockret, rör till det har löst upp sig och koka totalt 5 minuter. Låt saften svalna något och fyll sedan på plastflaskor (inte ända upp - saften tar större plats när den frusit!) och lägg i frysen när de har svalnat ännu mer. (Man kan förstås tillsätta konserveringsmedel och förvara utan frys också, men jag har mycket frysutrymme och fryser därför hellre.)

Saften blev faktiskt jättegod, grabbarna gillade den skarpt, och dessutom blev den ju jättesnygg!

1 kommentar:

Lisa sa...

Gudars så tjusigt!