lördag 23 juni 2007

Hjärnskrynklare och mördarsniglar

Åtta drygt timslånga samtal med en psykolog har gjort mig till en helare, nöjdare, gladare, hoppfullare, ärligare och kanske till och med trevligare människa. Sista gången var i torsdags, första i januari. Alla på universitetet där jag jobbar har blivit erbjudna detta, som kompetenskartläggning och karriärcoachning. Jag gick eftersom jag tyckte hela min jobbsituation kändes helt hopplös, jag kände mig varken smart eller effektiv nog att disputera på den korta tid jag hade kvar, och jag kunde definitivt inte se mig själv på någon annan arbetsplats heller. Visste inte vad jag kunde skriva i en jobbansökan som skulle vara sant och få någon att vilja anställa mig. Nu har jag insett att många av hindrena bara fanns i mitt eget huvud, och det hade jag kanske kommit fram till förr eller senare ändå, men det har varit fantastiskt skönt att kunna få prata med en professionell människa med tystnadsplikt, och uppleva den förändring i skallen som jag har gjort. Och jag tror ju numera att jag faktiskt är smart nog att disputera, vilket nog är en förutsättning. Halleluja, nog om det.

Nu kommer ett mördarsnigeljakttips för den som är i behov av det: När man rensar ogräs, släng ut ogräset på gräsmattan eller trädgårdsgången och låt det ligga där till dagen därpå. Då har snigelj-vlarna krupit dit och börjat gnaga i sig av de vissnande växterna, de verkar gilla växtdelar som är just i början av förmultningsstadiet. Bara att plocka upp dem och tillämpa valfri avlivningsmetod. Själv stoppar jag dem i frysen, men har jag en sax i handen kan det hända att de blir tudelade. Idag hittade jag de första i min salladsodling, så nu är det krig.

Inga kommentarer: