onsdag 2 maj 2007

Skit under naglarna

Puh, äntligen igång med inomhusfrösådden! Vet inte varför det blev så sent i år, jag brukar förså i mars. Och då får jag i och för sig mängder med rangliga, slingriga plantor så här års när det fortfarande är alldeles för kallt för att plantera ut... så kanske blir det inte så dumt i allafall. Ikväll har jag sått basilika, tomater, purjo och broccoli. Imorgon blir det blomsterbönor, gurka, paprika, squash och kanske brysselkål, om jag inte direktsår den. Och en massa blommor som jag inte vågar direktså, för då vet jag inte vad som är ogräs och blommor sedan.. Ute har jag redan sått morötter, rödbetor, olika sorters sallad, dill, kålrötter... och några grönsaker till, samt satt rödlök, och sockerärterna har redan tittat upp ur jorden. Lika bra att snickra ihop klätterställning snart.

Och när jag ändå är inne på trädgårdssnack, det här är nog det sötaste jag sett, möjligen är mina barn något sötare...

Jag älskar pärlhyacinter, och har massor, men dessa är ljusblå och alldeles ljuvliga! Jag planterade vita hösten -05, som alltså blommade förra sommaren, men denna sommaren finns dessa små ljusblå raringar bland de vita. Jag misstänker att de har korsat sig, eller så är de vita inte stabila i så många generationer, och kommer att bli blå så småningom. I alla fall så njuter jag i år, vem vet hur länge det varar. Och de har redan börjat vissna.


Fler sötnosar som blommar nu är förgätmigej som jag har frösått förra sommaren (tror jag). Första året var de blandade färger, blå, vita och rosa, men nu finns det nästan bara blå. Samma fenomen som ovan, antar jag. Men söta är de i allafall, och sprider sig som ogräs. Men det gör inget när de är så söta. Måste gräva ner lite rosa tulpanlökar bland dem i höst, det kommer att bli urfint. Rosa tulpaner i olika nyanser ska jag förresten plantera lite överallt, det behövs mer rosa. Alla röda och knallgula ska jag gräva upp och skänka bort. Om jag kommer ihåg vilka som var röda och gula när de har vissnat, det har jag misslyckats med i flera år nu..

1 kommentar:

Anonym sa...

Testa att odla chili....det överträffar mina vildaste förväntningar...Jag sådde några frön i höstas (när man inte ska så). Fick min första frukt i januari (trots att den bara stått i köksfönstret utan annat än vatten och dagsljus) och nu blommar plantorna för fullt och nya chilis är på väg.