torsdag 31 maj 2007

Jobba hemma

Att jobba hemma kan vara väldigt praktiskt. Särskilt om man som jag har ganska långt till jobbet, jag sparar ca 1,5 timme på att jobba hemma. Dessutom sitter jag ju och skriver mest nu, och dator har jag hemma, och jag behöver inte frakta mer än en packe referenser och ett USB-minne mellan jobbet och hemmet. Alltså är det jättesmart att jobba hemma. I teorin. I verkligheten är ju nackdelen med att jobba hemma just att det är - hemma. Hemma kan man hitta på så himla mycket annat än just att jobba, och eftersom detta är en brutalt ärlig blogg, så måste jag ju erkänna att de där 1,5 timmarna extra som jag tjänar in på uteblivet bilåkande, rätt lätt äts upp av annat. Men för att fortsätta räkna upp teoretiska fördelar, så är det väldigt effektivt att jobba hemma, eftersom man mellan sina intensiva pass vid datorn kan sätta igång en tvättmaskin t ex, eller blanda ihop en bröddeg, som sedan får snurra/jäsa tills det är dags att hänga upp/baka ut. Synd bara att den där tiden då man skulle skriva plötsligt fylldes med andra grejer. Typ dricka kaffe, plocka in blommor på köksbordet, läsa matbloggar, åka och handla mat... OK älskling, titta på Days of our lives också, men det går åtminstone mitt på dagen och kombineras därför med lunchpaus. Vissa hemmajobbardagar funkar bra, då är jag sådär effektiv som jag vill vara. Andra dagar fungerar det inte alls. Så är det förvisso när jag åker till kontoret också, men då är jag ju liksom i allafall där, och det ser ut som om jag jobbar. Tyvärr, måste jag erkänna, är andelen ineffektiva dagar fler när jag jobbar hemma än när jag åker till kontoret. Kanske borde jag kapitulera här, och se till att pallra mig iväg varje dag, erkänna att min självdiciplin inte räcker till för hemarbete. Men ändå så vill jag ju att det ska funka, och tänker att jag kan träna upp hemmajobbareffektiviteten genom att jobba mer hemma, och gradvis bli bättre. Någonstans har jag ju visioner av mig själv som självförsörjande egenföretagare, och då måste det ju funka. Så det är så jag tänker göra nu. Jobba hemma minst en dag i veckan, och bli en jäkel på att fokusera. Dessutom besparar jag ju atmosfären rätt mycket koldioxid jämfört med att åka ensam i bil 11 mil om dagen. En anledning så god som någon.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Din svägerska har samma problem/sven

Anonym sa...

Din svägerska har samma problem

Anonym sa...

Om man ägnar större delen av dagen med kvalitativt skrivande så kan man ju låta hjärnan få total vila tillsammans med ett gäng zombies i Salem. Där kan man snacka om ineffektivitet. Som alternativ kan nämnas Våra värsta år, som också går vid lunchtid, det är underhållning det! PUSS

Jobba Hemifrån sa...

jag kan ALDRIG jobba hemma jag säger hela tiden till mig själv att ja ska titta på tv först sen jobba jag men sen hittar jag på hela tiden grej efter grej efter grej och sen ska man lägga sig utan att ha fått något gjort