onsdag 15 augusti 2007

Dagens lista

Jag kan inte tänka, inte vara kreativ, när det ligger papper överallt. Jag måste sortera bort allt som jag inte behöver precis just nu, helst slänga det också. Tidigare har jag sparat en massa anteckningar som jag tror att jag ska ha nytta av. Men nu när jag läser dem så fattar jag inte vad jag skulle ha dem till och blir stressad för det. Jag kan inte ha en massa olika listor med saker att göra liggande, de måste sorteras ihop till en lista i taget. Detta tar en stund varje dag, men är ändå avgörande för att jag faktiskt ska kunna komma igång. Annars sitter jag bara där och är blockerad och stressad. Samtidigt undrar jag lite parallellt vad det är för fel på mig som måste ha allt så himla strukturerat. Vuxendamp light? Fast även om så skulle vara fallet så får jag väl leva med det och mina listor, eftersom det faktiskt fungerar. På min nuvarande att-göra-lista står att jag ska göra en ny att-göra-lista inför nästa avsnitt jag ska skriva (results i art 4). På väggen hänger en att-göra-lista för hela hösten. Där står bland annat att jag ska söka jobb. Det kommer att kräva en egen lista, när jag kommer så långt. Den här veckan måste jag pilla ihop en läsvärd version av art 4 så att professorn får något att läsa innan jag åker på kurs hela veckan. Och så att han sätter fart med att boka disputationsdatum. Nu ska jag åka hem.

2 kommentarer:

Sannah sa...

Hejsa, och tack för ditt fina inlägg! Har verkligen lärt mig genom egen erfarenhet hur kul det är att både få och ge kommentarer.

Du får kämpa på med avhandlingen, min mamma doktorerade för ett par år sedan, så jag förstår vilken arbetsbörda det är. Fast om du är lika duktig på att forska som att baka paj så tror jag inte att du får några problem...

Anonym sa...

Listor är min fasa.
Jag har en väldigt låg jobblista och en lite kortare hemmalista. Problemet är att så fort jag strukit en sak så kommer det minst 3 nya. Allt leder till att jag frångår listan, som får ligga i min kalender och ge mig dåligt samvete...
Kämpa på med rafsandet.